Wednesday, October 3

Morgonstund har guld i mun

Tänk vad annorlunda mornarna är numera tidigare hade vi mardrömsmornar med bråk och gnäll och fröken fräken skrek mest och var arg.

sedan blev barnens skolstart framflyttad ingen höjdare för dom som jobbar plus att dagarna blev längre men skönt för mig som alltid är hemma 8.35 börjar dom och då jag själv är kvällstrött har vi sänggående vid 22.00 för barnen (så får jag och maken i alla fall minst 30minuters lugn kvällstid) och väckaren ringer vid 7.00 för mig och L, K har oftast varit vaken sedan 6.30 för att få en lugnare start på mornarna.

sedan har jag sagt att ska L sitta vid datorn på morgonen så måste hon stiga upp senast 7.10 och då hinner hon sitta ca 10minuter vid datorn vilket verkar räcka för sedan är hon nästan trevlig och hon hinner både göra sig i ordning och äta frukost. många av kompisarna sover nog längre än till sju men jag tycker det känns viktigt att L som är en seg startare på morgonen slipper stressa och då vi numera har lugna sköna mornar är det värt det och i år har L stigit upp själv varje morgon och jag slipper gå in och väcka henne vilket är ett bråkmoment mindre, jag är egentligen bara uppe på morgonen för att se så dom verkligen kommer upp och inte börjar slåss. tror också att det märks på skolarbetet att jag har utsövda barn som hunnit äta frukost.

sedan att lata mamman brukar gå och lägga sig igen vid åtta är något helt annat med mina bökiga nätter behövs lite extra sömn för att orka vara vaken senare på dagen.

Nä nu är klockan åtta och jag ska putta ut mina moster genom dörren och ta mina småmonster och krypa ner i sängen igen.

No comments: