Monday, September 24

Föräldramöten

är ett otyg eller i alla fall alltid jobbiga och pinsamma,

läraren: då ska vi se det var en eller två skolrådsrepresentater vi behövde


ingen


ingen alls, alltså de är inte jobbigt 2 gånger per termin är mötet och ni kan vara med och påverka



hallå vill ingen


tillslut offrar sig någon stakare och då kommer nästa fråga
åså var det klassföräldrar gärna två stycken.

där kom jag med lösningen kanske inte uppskattad av alla men enkel och vi kör den i K:s klass vi delar klassen i tre delar och vips får alla vara och flera delar bördan. tur kanske man har ett efternamn som börjar på L de lär bli klassförälder i åttonde klass eventuellt i nian (som i K:s klass), nämen oj bodde vi inte i sverige då så synd tänk att jag missar den chansen *ler lite elakt*

sedan pratade vi om droger, rökning snusning osv sitter helst med händerna för öronen och vill inte hör, men verkligheten är annorlunda och de sjunker i åldrarna. vet att båda barnen än så länge är anti allt sådant och hoppas det förblir så men säker kan man ju aldrig vara och de skrämmer men vi har i alla fall ingåt avtal i tobaksfri duo och lovat bidrag till körkort om dom ej dricker innan 18 man får väll dröma lite men vist förstår jag att verkligheten troligast inte blir så men vi har i alla fall försökt och dom har ju både sett och hört på nära håll vilka skador man kan få av olika missbruk och vi kommer att fortsätta vara hårda i den frågan, finns bara en tollerans innan 18 år och det är NOLL

annars något jag inte är riktigt van med, att vara mamma till en av dom som stör min söta rara dotter är vist en fnitterlisa som kan säga ifrån till lärarna då hon känner sig orättvist bemöt och även babbla lite för mycket visa lektioner, bra, dåligt båda eller .....har sagt att vist får man fnittra och vist får man säga ifrån men stör man sina klasskamrater då är det fel.

alla har vi varit unga och stört någon gång man önskar man kunde stoppa dom i en tidskapsel och plocka ut dom vid 18års ålder välanpassade och uppfostrade snälla varelser ( antirökare och nykterist) men så är det inte och de är väll bara som förälder att påpeka vad man acceptera och även påpeka för lärarna att dom inte får ge efter.

L har flera gånger sedan skolan börjat sagt mamma läraren ringer nog hem idag för jag pratade och störde nog lite.
sedan väntar jag väntar tålmodigt på lärarens samtal som aldrig kommer, 1-0 till L, tror L ligger typ 5-0 mot skolan nu så idag sa jag ifrån jag vill verkligen ha det där samtalet eller maila även om det löser sig i skolan är det bra om jag får veta för har jag bara L:s åsikt om händelsen blir det en väldigt sned bild för mig och svårt att förska påverka då hon ju itne tycker sig gjort något större fel och L bygger upp självförtroende då det inte händer något värre än lite skäll av en lärare de svider lite mer om mamma eller ännu värre pappa får reda på vad som hänt.

tror jag ska hota L med att jag ska skriva i bloggen varje gång en lärare kontaktar mig för vist jag var lite pratig i skolan men inte tusan behövde någon lärare ringa hem och prata med mina föräldrar för det och om de hände var det få gånger för min far skulle inte varit lycklig i såfall och jag skulle snabbt inse att de gjorde man inte om..

så jag får alltså lägga ut de här så kan morfar ringa och skälla lite på L för vist är hon lik sin mor i många fall men nja då det gäller bus i skolan är hon nog mer lik sin morfar och han är ingen bra förebild och nu tror jag inte ens hon kommer i närheten av vad morfar hittade på (och tur är väll de) men ens lite åt de hållet är för mycket så vist morfar ringer du och skäller om de inträffar tror de skulle bita mer än en gnällig mamma, jag har hotat med att dycka upp i skolan och skämma ut henne men inte ens de bet utan de gjorde inget alls om jag kom, fast jag såg hon hade fingrarna i kors så kanske skrämde de lite , hoppas det annars skickar jag dit morfar.

tur vi hamnar i frankrike snart för där lär skolan vara bra mycket hårdare och de rutinerna behöver nog L för svenska skolan är lite för mesig ibland med lärare som säger en sak och menar något annat och de ser ju L direkt och utnyttjar

No comments: